Zoek

Vraag en antwoord

Hier vind je antwoorden op de meeste voorkomende vragen aan ons

Wie is Smartson?
Wij willen jouw mening weten! In plaats van traditioneel reclame te maken, willen wij dat jij als consument een product test en je ervaringen deelt via sociale media. Bij ons kun je dus producten en diensten testen en je ervaringen delen met anderen. Smartson heeft 390.000 gebruikers en onze klanten zijn innovatieve bedrijven, die weten dat eerlijk het langst duurt en dat goede producten het waard zijn om ervaren te worden.
Waarom willen bedrijven hun producten door proefpersonen van Smartson laten testen?
Als een bedrijf zijn product aan veel mensen geeft die hun ervaringen delen en feedback geven, toont dat aan dat zo'n bedrijf moed heeft en geïnteresseerd is in consumenten. Producten die getest zijn en positief worden ontvangen door proefpersonen van Smartson krijgen een kwaliteitsstempel in de vorm van een Crowdscore. Dit is een betrouwbare marketingtool voor bedrijven die van onze diensten gebruikmaken. Bovendien is het belangrijk voor de doorontwikkeling van het product om te weten wat consumenten vinden en denken.
Wat houdt het in om proefpersoon te zijn en hoe word ik er een?
Als proefpersoon vind jij het geweldig om producten en diensten te testen en je mening hierover te delen met anderen. Als jij ook proefpersoon wilt worden, kun je je aanmelden via http://smartson.nl/word-tester/. Als je wordt uitgekozen, willen we graag dat je je productrecensies onder andere op sociale media deelt, in de vorm van teksten, foto's of video's. Als je informatie wilt over nieuwe testen, kun je ons volgen door Smartson te liken op Facebook, Instagram, Twitter en Google+, via onze nieuwsbrief of op smartson.nl.
Zijn er kosten verbonden aan het proefpersoon zijn?
Wij willen leuke opdrachten voor verschillende productgroepen en diensten aanbieden aan al onze gebruikers. Dit betekent dat wij heel veel tests hebben, waarbij je gratis producten via Smartson kunt testen. Daarnaast bieden wij tests met duurdere producten, waar jij als proefpersoon met korting het product of de dienst kunt kopen, zolang je maar je ervaringen deelt.
Hoe kom ik aan het te testen product?
Afhankelijk van het soort product en test hebben wij verschillende manieren van distributie. Voor alledaagse producten/levensmiddelen kun je meestal een waardebon uitprinten, waarmee je in de winkel kunt betalen. Soms krijg je ook een code via sms toegestuurd die je in de winkel moet laten zien. Andere producten worden zonder bezorgkosten als brief of pakket verstuurd. Normaal gesproken betaal je als proefpersoon helemaal geen bezorgkosten, of je het product nu met korting voor of na je test koopt. Word je geacht het product zelf te kopen, dan kun je dat doen via Smartsons eigen webshop, Shopify, of via de website van de opdrachtgever of een van zijn verkooppunten. Soms zijn er zelfs tests waarbij je een product gratis kunt uittesten, om daarna te bepalen of je het met korting koopt of kosteloos retour stuurt. Bij elke test laten we duidelijk weten wat de bedoeling is.
Kan ik me aanmelden als ik jonger dan 18 ben?
Nee, je moet 18 jaar zijn om te kunnen deelnemen als proefpersoon.
Hoe lang is de testperiode?
Dat verschilt per test. Verbruiksartikelen worden meestal 3 tot 4 weken getest, terwijl technische producten 4 tot 5 weken worden getest.
Hoeveel blogs/vlogs worden er van mij verwacht?
Elke test is verschillend qua opdracht en er wordt altijd duidelijk aangegeven wat de bedoeling is wanneer de test start. Wij willen graag dat je bijdragen tekst, foto's of video's bevatten. Deel ze op de sociale media waarop je actief bent, zoals onder andere Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, en op Smartsons proefpersonenblog. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
Moet ik een eigen blog hebben om als proefpersoon mee te kunnen doen?
Nee, dat is geen eis. Het bloggen gebeurt op een pagina die wij speciaal voor een specifieke test hebben gemaakt.
Hoe stuur ik een testproduct terug?
Is het te testen product slecht of gaat het kapot tijdens de testperiode, dan kun je altijd contact opnemen met onze supportdesk via support@smartsontestpilot.zendesk.com. Heb je een klacht na de afgesloten testperiode, dan kun je je direct wenden tot de betreffende fabrikant. Een product dat met korting is aangeschaft, heeft dezelfde garantie als een product dat voor de volledige prijs is gekocht. In die gevallen kun je je ook wenden tot de fabrikant.
Mag ik te testen producten doorverkopen?
Wij vragen je om de te testen producten minimaal 6 maanden na afsluiten van de testperiode te houden, zodat we je nog aanvullende vragen kunnen stellen. Daarna mag je zelf beslissen wat je met je product doet.
Hoe selecteren jullie proefpersonen?
Afhankelijk van het product hebben we soms bepaalde selectiecriteria die door de opdrachtgever zijn aangegeven, zoals bijvoorbeeld geografische spreiding, leeftijd, etc. Soms worden proefpersonen willekeurig gekozen.
Ik word nooit uitgekozen. Waarom niet?
De interesse om deel te nemen aan onze tests is erg groot. Hoewel we dat heel fijn vinden, betekent dat ook dat we niet altijd iedereen die belangstelling heeft, kunnen uitnodigen. Hoe meer tests wij uitvoeren, hoe meer proefpersonen deel kunnen nemen en het is ons streven om elke testronde meer producten aan te bieden. Dit wordt onder andere gedaan door tests aan te bieden waarbij de deelnemende proefpersonen de producten met korting aan kunnen schaffen. Hierdoor kan de opdrachtgever meer producten beschikbaar stellen en kunnen dus meer mensen deelnemen.
Waarom moet ik soms het product kopen?
Tests waarbij je als proefpersoon het product kan aanschaffen met korting, zorgen ervoor dat wij meer proefpersonen kunnen laten deelnemen, zoals bijvoorbeeld elektronica, waarbij de fabrikant niet de mogelijkheid heeft om alle te testen producten te bekostigen. De tegenprestatie verschilt per test, maar je deelt altijd je mening en ervaringen en in veel gevallen schrijf je een recensie op een externe site.
Hoe wordt de prijs van het product bepaald bij tests waarbij proefpersonen zelf het product aan moeten schaffen?
Wij hanteren drie begrippen: proefpersoonsprijs, (unieke) aanbiedingsprijs en ongeveer de halve marktprijs. Hieronder staat een verklaring voor de verschillende begrippen en welk doel ze dienen. Proefpersoonsprijs: De prijs voor de deelnemers aan de test en het product voor of na de test kopen. De proefpersoonsprijs staat altijd vermeld in XX Zweedse kronen. Aanbiedingsprijs: Wordt gebruikt in lopende teksten wanneer meerdere producten in een en dezelfde test worden getest. Informatie over de aanbiedingsprijs wordt altijd toegelicht onder “Lees meer over de test”. Dit geldt voor aankopen die zowel voor als na de test gedaan worden. Ongeveer de halve marktprijs: Wordt gebruikt wanneer de prijs op een later moment wordt bijgesteld, dit aan de hand van wat de betreffende halve marktprijs is, gebaseerd op de prijzen van verschillende prijsvergelijkingssites (wordt toegelicht op de betreffende actiepagina onder de deelnameknop). Het begrip “ongeveer” gebruiken wij omdat de marktprijs kan veranderen in de loop van de tijd: de verkoopprijs kan stijgen of dalen vanaf het moment dat je je aanmeldt voor de test totdat de koop daadwerkelijk plaatsvindt. Dit begrip wordt alleen gebruikt wanneer proefpersonen zelf de te testen producten aan moeten schaffen.
Ik kan het product niet vinden in de winkel Wat doe ik nu?
Wij kunnen de beschikbaarheid van de producten niet voor elke winkel garanderen, maar bij de tests waarbij we waardebonnen gebruiken, zorgen onze klanten er goed voor dat de producten overal verkrijgbaar zijn. Soms is het product uit de handel genomen en soms heeft de verkoper besloten het product niet op te nemen in het assortiment. Je kunt de verkoper altijd stimuleren om het product wel te gaan verkopen. Als het je niet lukt om het product te pakken te krijgen voor het einde van de testperiode, zien we graag het beoordelingsformulier (als dat bij die test van toepassing is) van je tegemoet, waarop je aangeeft dat je het product niet hebt kunnen testen.
Wanneer gebruiken jullie waardebonnen per sms?
Een mobiele waardebon (sms) is een snelle en effectieve manier om waardebonnen te versturen. Vaak werken waardebonnen per sms echter niet, omdat bepaalde winkelketens deze techniek niet ondersteunen. Dan kiezen we andere waardebonnen.
Wat houdt een recensie op een externe site precies in?
Bij sommige tests moet de proefpersoon een recensie plaatsen op onafhankelijke beoordelingssites, zoals Prisjakt.nu, PriceRunner en dergelijke. Wanneer de test start, wordt aangegeven om welke externe sites het precies gaat. Onthoud welke gebruikersnaam je hebt gebruikt op de site, want dit vragen we op het beoordelingsformulier.
Ik heb mijn beoordeling al opgestuurd, maar ik krijg nog steeds herinneringen. Waarom is dat?
Bekijk goed wat er in de mail staat. Missen we nog een recensie, video's/foto's of je antwoorden op het beoordelingsformulier? Als we het hebben over recensies dan bedoelen we bijdragen op sociale media en vooral bijdragen op beoordelingssites (zoals Prisjakt.nu). De beoordeling is een webformulier waarin wij je vragen naar jouw uiteindelijke beoordeling. De mail met de link naar het webformulier wordt bij het afsluiten van de testperiode naar je toe gestuurd. Denk eraan dat je hetzelfde e-mailadres opgeeft bij de beoordeling als bij je aanmelding, om zo geen onnodige herinneringen te ontvangen.
Waar vind ik mijn gebruikersnaam, waar jullie in de beoordeling om vragen?
Op beoordelingssites kun je je naam opgeven of een gebruikersnaam kiezen voordat je je bijdrage opstuurt. Dat is de gebruikersnaam die wij bedoelen op het beoordelingsformulier. Zo kunnen we je bijdrage vinden op de site.
Neem contact op met support
Vind je geen antwoord op je vraag? Neem dan contact op met support: support@smartsontestpilot.zendesk.com. Ben je vertegenwoordiger van een bedrijf en wil je meer weten over hoe wij werken? Neem contact op met Karl Händel (CEO) op +46 70 758 60 10 of mail naar karl@smartson.se.